5 punts clau per triar el teu nou GPS per bicicleta

Què és un dispositiu GPS?

Avui en dia, la immensa majoria dels mortals tenen un GPS al smartphone o han vist en marxa un GPS de cotxe, cosa que crea una mica de confusió quan es tracta de navegar amb Mountain Bike. Anem a aclarir alguns conceptes

El aparatet aquest que em veieu manipular (gipieis, com sona a la llengua de la difunta Thatcher) i al que miro compulsivament quan dubto de les meves intuïcions ruteres “Lapi, tens track, tens track?”, te uns principis bàsics molt senzills:

  1. Rep senyal dels satèl·lits
  2. Calcula per trigonometria la posició i alçada del aparell
  3. Aquesta posició expressada en coordenades, la guarda i crea una successió de punts que es diu “track log” (una mena de baba de cargol)
  4. Aquest track log el representa sobre un mapa electrònic (després en parlarem de mapes) i el podem descarregar al PC per analitzar-lo, renombrar-lo, modificar-lo, i el que es mes important, tornar-lo a carregar en qualsevol gps perquè un altre biker el pugui seguir.

Actualment hi han veritables virgueries en el mon GPS però substancialment, els punt que he senyalat son els realment importants.

Que li hem de demanar a un GPS?

 

1. Bona recepció del senyal (antena i sensibilitat). Els primers GPS perdien el senyal i la fiabilitat (metres de error)  dintre del bosc o en valls profundes. Avui, amb bons GPS, encara hi ha la possibilitat de perdre senyal en zones especialment rocoses que produeixen rebots de senyals, per exemple a la entrada de la Vall d’Ordesa. Tot i així, arriben a precisions de pocs metres de error.

2. Autonomia de bateria.El GPS tradicional funciona amb piles i tenen autonomies de 15 a 25 hores depenent de la capacitat d’aquestes. No cal dir que el poder canviar bateries sobre la  marxa es un punt molt convenient. Per contra, no es estrany que les piles perdin contacte i el GPS s’apagui amb els sotracs de la ruta. Els GPS moderns porten bateria de liti interna i s’ha de carregar per un alimentador o un connector USB i tenen autonomies de 15 a 18 hores aprox.

3. Mapes (topogràfics) integrats. Els Garmin sempre han necessitat un format de mapa molt concret i una eina per carregar-los al GPS. En principi son mapes de pagament però hi han cracks que treballen pel bé de la humanitat i s’han currat un producte estrella tan collonut con el “TOPOHISPANIA”, descarregable de franc per Internet. Aquest mapes son molt pesats (ocupen molt espai) i es imprescindible que el GPS tingui l’opció de insertar una targeta de memòria  (micro-sd, habitualment). També es important la velocitat de procés del GPS perquè si anem molt ràpids en ruta i el GPS no te capacitat per “moure” el mapa en pantalla i refrescar la imatge, es desagradable haver de aturar-se i verificar la posició o saltar-se una cruïlla, p.e.

4. Qualitat de pantalla (mida, color, tactil, contrast). El color no es important, es molt mes important el contrast per poder veure els detalls en situacions d’alta lluminositat, o amb aigua, fang, etc…El fet de que la pantalla sigui tàctil afavoreix el seu us amb guants, però no es imprescindible

5. Resistència al aigua, caigudes, botons accessibles. Tots els moderns GPS de muntanya tenen aquestes qualitats.

Una qüestió realment important, el seu us en marxa. No cal dir que mirar-lo mentrestant es circula per camí de muntanya es perillós, i mes encara manipular-lo i deixar només una mà al manillar, ho dic per experiència pròpia.

També aclarir que navegar amb un GPS en Mountain Bike vol dir “seguir un track” i no podem esperar instruccions de veu o indicacions similars a les de un GPS de cotxe perquè no estem habitualment sobre una via “registrada”. Navegar es tan senzill com tractar de mantenir-se a sobre de la línea de la pantalla, com es veu clarament al primer de aquest tres GPS

Serie Garmin Etrex, a partir dels 100€

ETREXseries

 

Altres opcions:

Mòbils amb GPS. Amb aplicacions tipus wikiloc, strava o endomondo i un suport adient pel manillar es poden gravar rutes i capturar activitats. El tema seguiment es mes complicat pel fet de necessitar cobertura del mòbil per carregar online els mapes. A més, les bateries del mòbil acostumen a esgotar-se en poques hores, sobretot en llocs amb poca cobertura. Altre aspecte es el tema condicions de la ruta, aigua, vibracions, temperatura, etc. Sense una bona protecció, el mòbil te molt números per morir prematurament. Això, si…de franc

Wikiloc

Tutorial Wikiloc Android:  http://www.youtube.com/watch?v=ugWTnYS7Wjk

 

GPS específics per bicicleta. Es la ultima tendència de Garmin amb els Edge 200 i Edge 500 o els nous 510 amb bluetooth per connectar al mòbil. Poden substituir el clàssic compta-kms amb el sensor de roda. Capturen les dades de la ruta, les mostra en pantalla en temps real i permet descarregar-les al PC pel seu anàlisis mes complert, o per compartir-les amb altres bikers. No tenen mapes per navegar .A partir de 150€

Edge200-500

 

GPS específics per córrer, nedar, etc. Son rellotges pulsòmetres molt evolucionats que capturen les activitats pel seu posterior anàlisis i permeten seguir rudimentàriament, sense mapes, un track.  Per exemple, els Garmin Forerunner, a partir dels 300€

Forerunner

 

GPS all in 1. Tot en 1 per bicicleta. GPS, pulsòmetre, temperatura, cadència. Una orgia de dades, programes per analitzar activitats, mida ideal e instal·lació al manillar o potencia. No cal que digui que per mi, es la solució perfecta. Preus a partir dels 380€

Garmin Edge800 o 810

Edge800-comp-mid

Publicat a Guia Etiquetat amb:
One comment on “5 punts clau per triar el teu nou GPS per bicicleta
  1. Paco ha dit:

    Conciso y sencillo. Muy clarificador

Deixa un comentari